BLOG: Hoe pak je een rebranding zo duurzaam mogelijk aan?

Gepost op
4 november 2022

Voor de zomer hebben we onze nieuwe branding op jullie losgelaten. Een nieuwe branding en een nieuw logo betekent automatisch ook nieuwe gadgets. Aangezien we sinds begin dit jaar ingestapt zijn in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen vonden we het belangrijk om dit ook op een zo duurzaam mogelijke manier aan te pakken.

Een rebranding duurzaam aanpakken, kan dat?

Op het moment dat we zeker wisten dat de rebranding er ging komen, zijn we gestart met het maken van een inventaris. We maakten een lijst met alle gadgets die we nog hadden en op welke events we nog aanwezig gingen zijn (jobbeurzen, personeelsevent, contact met klanten, nieuwe medewerkers, …). Dit zorgde ervoor dat we ruim op voorhand onze huidige gadgets konden inzetten en zeker geen onnodige nieuwe bestellingen zouden plaatsen.

Natuurlijk kunnen we niet alles op deze manier opmaken: de visitekaartjes zijn zo’n typisch voorbeeld hiervan.

Een aantal van onze gadgets zoals kledij, papieren onderleggers, blocnotes, fluohesjes, drinkbussen,...  hebben we weggegeven aan een aantal goede doelen waaronder Het Open Poortje, Albe vzw, City Pirates, wielerevents, … Daarnaast deden we ook een oproep bij onze huidige medewerkers.

Voor de nieuwe gadgets zijn we gestart vanuit ons duurzaam aankoopbeleid. Bonache staat, zoals je ondertussen al wel weet, voor betrokkenheid. Deze betrokkenheid komt ook terug in ons duurzaam aankoopbeleid en is gebaseerd op drie pijlers:

  • sociaal
  • economisch
  • milieu

Op vlak van aankoop betekent dit dat we kiezen voor lokale, inclusieve en ecologische producten maar ook samenwerken met bedrijven die inzetten op het welzijn van hun medewerkers en de mensenrechten respecteren.

Onze aankoper, Kim, toetst als eerste af of het product voldoet aan bovenstaande criteria. Zo kiezen we voor producten met een lange levensduur die in lijn liggen met de waarden van Bonache en aansluiten bij de interesses van onze doelgroep.

Een leverancier die mee achter deze filosofie staat is cruciaal. Wij geven onze vereisten aan hen door en zij gaan op zoek naar het meest geschikte product.

Wat we ook geleerd hebben is om minder gadgets te kopen. Door bewust stil te staan bij je aankopen en ze af te stemmen met onze drie waarden ga je automatisch andere keuzes maken. Je vraagt je veel sneller af: waarom kopen we dit en is dit écht nodig?

Heb je zelf nog enkele tips voor ons? Of heb je vragen omtrent dit onderwerp? Dan kan je steeds bij ons terecht via vraag@bonache.be.

Andere verhalen die je mogelijk leuk vindt

Bonache Bootcamp 3.0

De derde editie van onze Bonache Bootcamp vond dit keer plaats in het prachtige Evertsoord. Benieuwd naar hoe het verliep? Lees hier alles over deze inspirerende ervaring!

Wij zijn verhuisd

Het Bonache hoofdkantoor in Antwerpen is verhuisd. Je kan ons nu terugvinden op Mechelsesteenweg 64, 2018 Antwerpen.

Dit was Bonache Bootcamp editie 1!

Van 14 tot 16 mei was het zover: de eerste editie van onze tweedaagse Bonache Bootcamp in het prachtige Voeren.

Op zoek naar een werkgever waar betrokkenheid centraal staat?

Ontdek onze vacatures
x
Bonache
Antwoordt meestal binnen een paar uur
Customer Care Team
Hi! Kan ik je ergens mee helpen?
Start Whatsapp Chat
Contacteer of solliciteer via Whatsapp